joi, 31 mai 2012

Ardei umpluţi




În categoria reţetelor clasice, care, zic eu, nu trebuie uitate, intră şi aceasta. După opinia mea, aţi observat şi voi, desigur, bucătăria românească este foarte bogată în reţete ce valorifică tot soiul de legume umplute cu orez şi carne măcinată. Noi umplem ardeii, guliile, dovleceii, vinetele, roşiile, varza creaţă, chiar şi salata, prazul sau ceapa. Umplem frunzele de varză, de ştevie şi de viţă de vie. Iar umplutura, precum bine ştiţi, este o combinaţie aromată de carne, orez şi diferite mirodenii, cimbru, mărar, pătrunjel verde, după caz. Scăldăm apoi legumele astel umplute într-un sos de roşii sau de smântână cu mărar...Spun asta, pentru că nu la toată lumea este aşa. În Germania, de pildă, se fac nişte mega-sarmale din varză dulce, care se mănâncă însoţite de cartofi! Ciudată asociere, veţi zice, da, sunt de acord cu voi, grecii şi turcii umplu viţa de vie cu brânză de oaie, sau chiar cu carne, dar fără orez...şi o oferă drept aperitiv. Dar noi, slavă Cerului, avem aceste minunate mâncăruri de vară. Şi care, rumenite la cuptor, mă fac să-mi lase gura apă doar gândindu-mă la ele. Astfel încât, într-o zi, am purces a găti ardei umpluţi. A fost o plăcută surpriză oferită prietenelor mele.

Pentru 12 ardei umpluţi:

500 g carne măcinată, jumătate de vită, jumătate de porc
Un ou
12 ardei capia
O ceapă - eu am avut o ceapă roşie, foarte bună
100 ml apă
100 g orez
3-4 linguri pastă de tomate (roşiile nu sunt, încă, suficient de dulci, ca să fi făcut bulion)
Sare
Piper
1-2 linguri de zahăr, după gust
Câteva frunze de ţelină
O linguriţă de cimbrişor (şi mărarul se potriveşte de minune în umplutură)
1-2 linguri de făină
Smântână, după gust

Spălăm ardeii cu grijă, îi pregătim, tăind un căpăcel, prin care să putem introduce umplutura, şi îi curăţăm de nervuri cu ajutorul linguriţei. Tocăm ceapa, unii o călesc în puţin ulei, eu nu fac asta. Amestecăm într-un vas carnea tocată, ceapa, mirodeniile, sarea, boiaua, piperul, orezul, adăugăm oul şi omogenizam totul, frământând sănătos cu mâna şi adăugând 75 - 100 ml de apă, cam jumătate de pahar. Acest lucru este foarte important, şi vă rog să-l reţineţi, dragi tinere gospodine, pentru că numai aşa vom obţine o consistenţă pufoasă, altfel orezul trage toată zeama din carne şi umplutura va fi tare ca piatra.


Aşezăm frumos ardeii într-un vas încăpător, acoperim cu apă şi lăsăm să fiarbă la foc mic. Când sunt aproape gata, luăm deoparte 2-3 polonice de zeamă şi trecem la realizarea sosului.
Am vrut să evit a face un rântaş clasic. Am ales o variantă elegantă şi mai puţin periculoasă pentru arterele noastre...Am prăjit, într-o tigaie antiadezivă, 1-2 linguri de făină, până a primit o culoare  aurie şi un uşor gust de caramel, am adăugat pasta concentrată de roşii, nişte frunză de ţelină, am diluat cu zeama de la ardei, am lăsat sosul acesta să fiarbă un pic, după care l-am adăugat la restul mâncării, cu care a mai fiert cam 10 minute. Am dres gustul cu sare, piper şi, neapărat, zahăr. Dacă faceţi ardeii umpluţi în prag de toamnă, când s-au copt gutuile, nu uitaţi să introduceţi în sos câteva felii de gutuie, ele îi conferă o aromă rafinată. Acest lucru este valabil la orice sos de roşii. Veţi vedea, cei dragi vouă vă vor intreba: "Ce-ai pus, că-i aşa gustos?...."
Şi da, să ascultăm, şi de data asta, de Sanda Marin: oala la cuptor, la foc potrivit,15-20 de minute!



Vă doresc spor la treabă şi poftă bună!







Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu