miercuri, 14 februarie 2018

Despre diete sau mereu actuala cura de slabire

Stim, stim. A trecut Craciunul, Revelionul, am vizitat rude, am fost la parinti, am mancat iar mancarea preferata din copilarie, prajitura de la mama, am taita porcul. In sfarsit, toate acestea ne-au umplut de placere si nu trebuie nici un moment sa ne para rau. Dar toti stim ca dupa aceste zile cantarul arata cateva kilograme mai mult. Peste si asa cateva kilograme in plus, in cele mai multe cazuri.
Cel putin la mine. 
 A venit momentul să intreprindem ceva, mi-au spus prietenele mele, ai un risc foarte mare de accidente cardiovasculare, asta peste o genetica nu prea grozava, imi spune Lizuca. Ai chef de așa ceva !? Ai, chef, imi spune ea fara menajamente, sa zaci ca o legumă cu ochii in tavan ? 
Nu, evident nu am chef. 
Si daca privesc inapoi,  greutatea mea a crescut incet sau mai putin incet,  dar sigur de la an la an. 
Si daca ne uitam in jur, da, doamnele trecute de 45 de ani, nu isi pastreaza siluteta din tinerete. 
Nu e de mirare, chiar daca mancam la fel. Pentru ca necesarul de energie e mai scazut. Nu mai crestem, celulele nu se mai inmultesc si nu se reinoiesc cu aceasi viteza, hormonii scad, ba chiar scad rapid dpa 55 -60 de ani. Toate aceste procese mancatoare de energie, nu mai au loc sau isi pierd din intensitate. Deci, apar pernute pe unde nu trebuie, de la an la an creste numarul de la confectii, o mizerie, va spun! 
Peste asta vin in fiecare an Craciunul si Pastele, concediul si invitatiile la cina, nuntile si botezurile. 
Ocazii de mare ghiftuială. 
Ce e de facut, dragi prieteni? 
Evident, in celelalte zile si saptamani trebuie sa reducem aportul caloric sub consumul caloric. Simplu. Trebuie sa intre mai putin decat iasă sub forma de energie si deșeu. 
Nu stiu dacă voi descoperi o nouă lege a termodinamicii, ma indoiesc, dar acest calcul energetic e simplu. 
Si parerea mea, pe care puteti sa o adoptati,  sau nu, este, ca cel mai bine e din tot mai putin. Sau uneori mai putin si alteori ceva mai mult. Oricum, rar dupa pofta ochilor, inimii si a stomacului. Asa e, nu am ce sa va fac. 
De cand e lumea se inventeaza diferite metode de a ajunge la acest rezultat, sa bagam mai putin decat scoatem. Au fost vremuri cand era la moda sa  mananci glucide cat aveai chef, cam acum 20 de ani... dar nici o farama de grasime. Teoria era, nu pastele ingrasa, sosurile de la paste,  ingrasă. 
Acum e un curent, adoptat de multi, cu o alimentatie in care dispar cu desavarsire hidratii de carbon, deci faina, paine, cartofi, zahar, orez etc. Nimic din toate astea, le ardem pe rugul vrajitoarelor ! 
Si mancam in mod excesiv proteine. Naturale sau sintetice. Concentrate sau nu. Cu lingura mare. Pe langa asta mai adaugam carnitina, care intensifica arderile. Dar va spun, carnitina  face praf inima dupa studiile recente. Iar excesul de proteine face praf rinichii, si asta e un adevar. 
Poate ca putem sa ne permtem chestia asta  la 25 de ani, sigur nu peste 45...
Dieta Atkins, in care poti manca trei pui fripti pe zi cu conditia sa ii mananci in mod ideal si fara paine si fara salata,  e foarte eficienta, ca dietă  turbo. Dar sanatoasa nu e deloc. Iar, ca la toate dietele, dupa ce ai incetat , kilogramele disparute apar ca prin minune, parca ar fi stat doar dupa colt cu scopul de a se reaseza comod pe poponetul nostru. 
Daca te duci in magazine de cosmetica si drogherie ca si in cele de asa zise produse naturiste, vei gasi trei rafturi pline cu prafuri, concentrate proteice, mancare de cosmonauti. De doua ori pe zi cate un shake, o zeama , ceva, si odata o farfurie de mancare. Dar oricare ar fi metoda, principiul e acelasi, nu obosesc sa spun. Consum mai mare decat aport energetic. 
Sigur e bine sa faceti sport, dar trebuie sa faceti al dracului de mult sport ca sa nu trebuiasca sa aveti grija ce mancati. 
Pentru ce pledez eu, si pentru ce pledeaza toti nutritionistii cu scaun la cap, este un alt fel de a manca. Asta constant, avand grija sa avem de toate. Nimic impotriva  tortului diplomat, cafelei cu frisca, dar evident nu in fiecare zi, si poate chiar nici nu in fiecare saptamana. 
Da, Si o dieta turbo ajuta daca vrem repede sa pierdem 5 kg. Nu ne tin nervii sa pierzi  cu o astfel de alimentatie precara 15-20 de kg. Doar daca ai o vână masochistă. Sau dacă nu iți place să mănânci. Dar nu de astfel de cazuri vorbim noi. Am auzit, de o cunostiință care a renunțat la gluten. Gata cu glutenul, de maine, a zis. A fost o hotarâre care a implicat toata familia. Deci nu faină de grâu. Nu pâine din făină de grâu. E un chin gratuit. Nu e necesar, daca nu avem o alergie descoperită și demonstrată la gluten. Ca gasim produse fară gluten? Evident ! Industria reactioineazaa la toate modele ! De ce să nu ciumpărăm scump, chestii speciale și inutile ? Pe faină scrie că e un produs vegan ! E doar la mintea cocoșului ! Tot ce putea sa fie nevegan in faina sunt moliile măcinate impreuna cu boabele de grâu ! Pe uleiul de floarea soarelui scrie ca e fara colesterol. Cum altfel ? E doar un produs vegetal. 
Să ne deschidem ochii si mintea. Să ne aducem aminte ce am invățat la școală, in cazul în care nu am lipsit la orele de chimie și biologie, chiar și în scoala generala...Nu mușcați la toate modele, e apelul meu. Folosiți-va capul si ramâneți gurmanzi ! Ca doar asta suntem  noi, gașca lui Gușuliță, niște mâncăciosi simpatici...Putem rămâne, incercând să ne controlam greutatea..
Exista foarte multe modalitati de a controla " intrarile" . Lumea a evoluat. S-a trezit , putem  spune , decandde cand americanii, ca urmare a alimentatiei excesive cu fastfood trebuie sa fie carati dincoace incolo cu carucioarele si incep sa nu mai incapa in fotoliile din avion. Acest curent se indreapta cu rapiditate spre Europa. De aceea, acum nu e produs pe care sa nu fie indicatii de continut, energie si alte componente. Branza nu e doar branza, e de 30% grasime, sau de 45% grasime, sau, doamne fernste, de chiar 60% grasime. E adevarat, pe cat e mai grasa, pe atat e mai buna! Da. Dar atunci, poate,  o feliuta mai subtire. 
Ca sa ne intelegem. Eu stau foarte bine cu teoria. Nu stau deloc bine cu practica. Dar aceasta serie de articole oe care vreau sa o lansez acum este si ca sa ma automotivez, implicandu-va pe voi. 
Vreau sa invercam imperuna. Daca vreti. Daca aveti nevoie. Daca aveti chef . 
Am sa va spun cum ma descurc eu cu hotararea de a manca altfel. Am sa va spun ce fac prietenele mele, pe care le cunoasteti, si voi puteti sa imi spuneti ce faceti voi. Daca vreti...
Pe curand . 

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu